"La pedagogia tal vegada només siga, i ja és molt, una qüestió d'estímuls"
En aquest apartat us invitem a totes i tots a escriure una metàfora o, qualsevol altre recurs literari, que podríem utilitzar per a repensar l'escola. De la mateixa manera que els grans mestres han utilitzat contes, paràboles, aforismes, i altres jocs del llenguatge per a explicar millor el que no se sap o no es vol entendre, nosaltres hauríem d'inventar-nos històries que ens servirien com a ORACLES enigmàtics per donar resposta a les inquietuds dels nostres alumnes. I això sí, com diu Carolina Rueda, les donaríem només quan ells de veritat ens les reclamaren.
¡Els itineraris de literatura! perquè el mapa no és el territori de la mateixa manera que el manual no és la literatura i per això cal ensenyar els alumnes a fer recorreguts (amb dreceres i tot) una i altra vegada fins que siguen capaços de fer aquests itineraris tot sols.
"Les constel·lacions literàries" sobre determinats temes com ens comentava Guadalupe Jover. Per exemple la constel·la ció de les dones insatisfetes ens portaria de Madame Bovary, Les germanes Brönte, o La Regenta fins a Georges Sand o Virginia Wolf.
"Quins 3 llibres et portaries a una illa deserta" amb aquesta frase iniciaríem l'etern debat del cànon literari que és una altra metàfora per parlar de literatura.
"Tota gran idea pot ser resumida en una sola frase" (fes una antologia de frases literàries famoses) Jorge Wagensberg
"La oreja verde" de Gianni Rodarique va donar lloc al Suplement de literatura infantil creat per Paco Abril.
I si algun dia ja no tenim imaginació per inventar-ne noves, no tenim més que llegir a Joan Fuster per refrescar-nos:
"Els llibres no substitueixen la vida, però la vida tampoc no substitueix els llibres"
"Els llibres són màquines de fer pensar" (i les pelis, i els viatges, i les cançons, i els acudits, i els jocs de llengua, i... continua tu!)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada