dimecres, de gener 31, 2007

La dramatització com a eina didàctica

La primera sessió d'aquest curs la vaig fer jo per tal de sentar les bases del que seria la didàctica de la dramatització (temporalització de les activitats -trencament de gel, escalfament, dramatització i retroacció-, tècnica de la mesca, desinhibidors, pedagogia de la situació, etc.). Avui fem la 3ra sessió d'aquest curs i estic particularment content perquè després de tants anys ofertant-lo encara hi ha professorat interessat per les tècniques dramàtiques com a eina de dinamització a l'aula. I el que és més difícil encara trobem talleristes del món de la creació que sàpiguen com ensenyar i com il·lusionar al professorat. Us parle de Màrius Asensi que ens farà tres sessions sota el títol :

"La comunicació corporal per mitjà de l'art de l´esgrima actoral"
Marius Asensi, professor de teatre en La Escuela del Actor, ve d'una família d'esgrimistes (Club Esgrima València) que li han aportat un elegant savoir faire que li permet comunicar l'estima per l'esgrima amb la senzillesa dels que estimen la seua professió, que és la seua vida. Ara bé, ell ha aportat a la saga tota una dimensió artística de l'art de l'esgrima actoral que, a base de formació, direcció i tallers arreu del món, ens va saber presentar de manera acrisolada i comprensible per a tots. L'esgrima aportaria als actors i als professors de teatre un estat entre relaxat i alerta que augmentaria la nostra escolta activa. El professorat es va rendir a les propostes de Màrius qui, a més, va desplegar metàfores i anècdotes exemplificadores que li van ajudar a fer una classe rodona.
Esteu atents a aquest títol perquè més endavant hi enllaçarem les imatges del curs i cada dimecres esperem que alguna persona voluntaria es preste a resumir la sessió per poder-la compartir amb tothom. La setmana passada Marius va fer una introducció general a l'esgrima com a art marcial, com a entrenament actoral i com actitud per a la interpretació: alerta i relaxada. A més, en el diàleg corporal per parelles amb espases de fusta també practiquem la dicció de textos que sabem de memòria. Després de fer el trainning passem a la dramatització d'una seqüència sobre "La lluita a mort de dos espases" mentre la resta fem una coreagrafia corporal i vocal. Incorporem els textos d'un dels alumnes després de l'escena de lluita:
Donde estabas entonces, cuando tanto te necesite,
nadie es mejor que nadie pero tú creíste vencer.
INSURRECCIÓN de Manolo García (El último de la fila)
Continguts: parlar amb fluïdesa després d'un exercici aeròbic, i durant els desplaçaments, desinhibició del cos, observació, contacte a través del moviment, psicomotricitat, dramatitzacions, interacció flexible, etc.