dilluns, de juny 19, 2006

Integrar les TIC a l’aula

Si no coneixeu a Ana Ovando us recomane entrar al seu bloc i aprendre... La meua companya de Clàssiques al CEFIRE de Sagunt té moltes virtuts (simpatia, generositat, esperit d'equip) però per fer-ho breu ens centrarem en aquelles més professionals: capacitat de síntesi, ull clínic per saber distingir l'important del secundari i intenl·ligència per denominar els procesos d'innovació educativa que estem fent a l'equip amb les TIC.

Ara, m’ha enviat un nou meme o cadena de reflexió entre bloggers, i la pregunta és:

Què consideres fonamental perquè la integració de les TIC a l’aula siga possible?

L’objectiu d'aquest cadena és recollir opinions per debatre al Primer Encuentro de Edublogs. És molt difícil afegir alguna idea original després d'haver llegit les reflexions dels experts. Amb tot, i centrats en l'experiència pròpia d'aquest curs, podem dir:
  1. Divulgar les possibilitats comunicatives de les TIC entre el professorat. No recorde una densitat ni qualitat tal de comunicació entre el professorat des de que la xarxa de blocs ens ha posat en relació a tots aquells que ho han desitjat. Els fórums són múltiples, espontanis o reglats (veieu Novadors, Quaderns digitals, aquest meme) però tots tenen en comú algunes característiques: les reflexions queden per escrit (evita la desagradable sensació de pensar que, en innovació educativa, sempre estem començant de zero); els hipervincles ens agermanen; els qui creuen en l'educació com a servei han trobat una eina oberta i lliure; etc.
  2. La ciberhostilitat es cura amb generositat i paciència. Molts dels nostres companys no es decideixen a incoporar les TIC a l'aula per por i per la distància cada vegada més gran entre els que ja investiguen nous recursos i els que encara no sabem ni mantenir una correspondència informàtica fluïda. La solució seria augmentar els cursos de proximitat a tots els centres, on els que saben "alfabetitzaren" des de la "A" i sense jutjar-los a aquells que per diferents raons encara els dóna vertigen entrar en aquest món.
  3. Blocs and beers. Crear ESPAIS PSICOAFECTIUS (els dinarots de centre, els cors o grups de teatre de profes, etc. són un bon exemple) al voltant de les TIC. El "blocs and beers de Sagunt" va ser suggerit per Amadeu i l'estem intentant posar en marxa, ja us avisarem perquè primer hem d'instal·lar wifi perquè cadascú puga treballar amb el seu portàtil. En ell podem aprendre les noves eines col·laboratives (wikis; pàgines per compartir fotos, documents, vídeos, música; escritpura de documents en xarxa, etc.) aplicant el que s'anomena "neurones espill" i la llei del mínim esforç (requisit indispensable en tot acte comunicatiu que vulga tenir èxit) al voltant d'una cerveseta i amb l'únic objectiu d'ensenyar-nos els programes que anem necessitant i que tenim desig d'aprendre.
Jo passe el testimoni a alguns dels entusiates que he anat trobant pel camí:
  • La paraula és nostra. Els amics Amadeu i Begonya que m'iniciaren en els blocs quan a penes aquesta eina es va fer popular entre la comunitat educativa.
  • Chiodo schiaccia chiodo. A Gianpiero Pellegi i els col·legues d'italià que han trobat en els blocs una via d'aprenentatge cultural a moltes altres estratègies que ells ja havien posat en marxa.
  • Fulles de Baladre. A Carmeta i Mònica que ens sorprenen cada dia i fan vàlid l'axioma: cal ensenyar els blocs als que ja tenen un projecte didàctic consolidat perquè els blocs els ajudarà a divulgar les seues innovacions.
  • Atención a la diversidad. A Paloma Silla, encarregada d'atenció a la diversitat del CEFIRE de Sagunt i que té una visió claríssima de com utilitzar els blocs com a eina comunicativa entre els centres escolars de la comarca.
Seguiment: Pots seguir l'evolució del meme i llegir les opinions dels que van responent al wiki que han creat ex-profeso per a la trobada.

3 comentaris:

Ana ha dit...

Has conseguido sacarme los colores, Toni, muchas gracias por tus palabras (si así no consigo novio, ya no sé ...)
Tus reflexiones, como de costumbre, nos superan a todos. Como te he dicho muchas veces, vas tres pasos por delante de todos, así que espero que tus reflexiones consigar sembrar inquietudes, como las que has logrado transmitirnos a todos nosotros. Nada de esto hubiera empezado en Sagunt si no es por tu inquietud, no cambies nunca.
Ah, y gracias por contestar el meme y por elegir tan buenos destinatarios para seguir la cadena.

Gianpiero Pelegi ha dit...

Caro Toni, siccome vengo citato tra gli entusiasti (assieme, chiaramente, a Cristina Manfreda), rispondo volentieri al tuo invito:
io credo che le TIC dovrebbero essere inserite in un quadro più amplio, ad esempio le TAC (tecnologie dell'apprendimento costruttivo), dato che, a mio parere, per scoprire, inventare, costruire i concetti occorrono gli oggetti, prima quelli concreti, poi quelli virtuali (sono un po' troppo montessoriano?). Saluti

Antoni Navarro ha dit...

Estem d'acord Gianpiero, bona idea aquesta dels TAC (Tècnique d'aprenentatge constructiu), de fet mira que jo remarque que les TIC us poden ser molt útils, com a eina de comunicació i divulgació, a professors que ja treballeu de manera interactiva a l'aula.