«La struttura è libertà, produce il testo e nello stesso tempo la possibilità di tutti i testi virtuali che possono sostituirlo. Questa è la novità che sta nell’idea della molteplicità “potenziale” implicita nella proposta di una letteratura che nasca dalle costrizioni che essa stessa sceglie e s’impone».
(Italo Calvino, Introduzione a Raymond Queneau, Segni, cifre e lettere, Einaudi, 1981)
Avui hem estat a una conferència per a joves de Màrius Serra a la Biblioteca Valenciana. Per als qui no conegau Marius Serra dir-vos que és el coordinador del portal VERBÀLIA -que podeu llegir en diferents llengües- i membre del Taller de Literatura Potencial OPLEPO, l'equivalent italià dels OULIPO francesos de Raymond Quenau.
El que més ens ha sorprés és veure la resposta tan positiva dels joves a les possibilitats de la literatura potencial per mitjà de les TIC. Màrius Serra en tant que autor multimèdia, explicava que la literatura que es fa ara i ací, ha d'estar atenta al mitjans de difusió de cada època. I per exemple comentava la seua última novel·la per entregues que els lectors es poden descarregar en el mòbil per mitjà de la tecnologia de proximitat La veritable història de Harald Bluetooth.
"Se verla al revés" (palíndroms)
Per Màrius, que com imaginareu és un admirador de Cortazar i Borges, explicà que el taller de literatura comença en els esforços d'enginy, en les traves formals, en els entrebancs i regles autoimposades com a joc d'escriptura. Aquestes premises són les que hem treballat en les propostes de didàctica de la literatura Dels jocs de llengua al text poètic i va ser a partir dels seus llibres que començàrem a treballar en profunditat l'enigmística i a inventar activitats ludolingüístiques per a incorporar-les als Itineraris de literatura que escrivírem per a Tàndem. A nivell de creació literària un escriptor d'aquest tipus és com si es posara unes ulleres de llegir diferents i que fa de la "forma" de parlar i de les veus narratives un personatge. A més, és un tipus d'escriptor que sempre pensa en els seus lectors i ara amb l'interactivitat que faciliten les TIC es pot permetre jugar, fins i tot, a reescriure els finals amb ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada