dimecres, d’abril 09, 2008

Com fer tragèdia amb l’alumnat sense morir en l’intent?

Ahire vàrem tenir una sessió de teatre clàssic amb Xavi Villaplana dedicada a la tragèdia que complementa les sessions de Paco Tejedo sobre aspectes estructurals del teatre grecollatí: el cor, les coreografies, l'adaptació i els seus problemes, etc.

Xavi que té la vis comica molt desenvolupada va acceptar el repte d'explicar la "tragèdia" però ha fet de les seues i una de les metàfores que ha utilitzat és la de Jacques Lecqoc quan explicava que un grup de còmics treia a escena unes estàtues tràgiques amb totes les tècniques de mim i d'humor que els caracteritza. Una vegada en escena començava la tragèdia. Així doncs, els aspectes que hauríem de destacar de la sessió de Xavi Villaplana serien:
  • Ludi. Com deia Georges Laferriére, "tot allò que pugues explicar amb un joc no ho faces d'una altra manera. Aplica o inventat't el joc".
  • Docere et discere. El que ens importa és l'aprenentatge de l'alumne i encara que siga molta més feina que explicar aspectes gramaticals, al capdavall els alumnes ens ho agrairan. Les màscares, els coturns, el vestuari... i fins i tot el text no ens interessen com arqueologia sinó com a elements de comunicació actual.
  • L'artista pedagog. Encara que utilitzem principis de creativitat, no perseguim crear actors professionals sinó aprenents que fent teatre esdevidran especadors formats.

A la sessió hem apurat fins al darrer minut donat que el grup volia saber encara més sobre idees per a començar a muntar teatre amb alumnes: com mesurar les forces (el teatre és un projecte pedagògic a llarg termini), com animar a l'alumnat, com fer castings sense desanimar a ningú, etc.

Per tancar ha recomanat alguns llibres i algunes adreçes d’interés:

www.chironweb.org
http://javillaplanavecina.googlepages.com/medeaacincovoces2
http://ambitlinguistic.blogspot.com
http://www.culturaclasica.net
http://www.catedu.es/escena/index.php?option=com_wrapper&Itemid=36