dimecres, d’abril 22, 2009

El desenvolupament de la creativitat

A les XIII Jornades de Dramatització, per recomanació de Tomás Motos, invitàrem a l'experta mexicana en creativitat Lilian Dabdoub la qual ens va regalar el seu llibre Desarrollo de la creatividad para el docente (Estrategias para estimular las habilidades del alumno) que estem rellegint ara i que volem utilitzar per recordar la importància de la creativitat en èpoques de crisi i de canvi.

En l'entrada anterior comentàvem que no és pot ensenyar als xiquets del futur amb eines del passat per plantejar l'urgent formació del professorat en eines TIC, però pensem que igual d'importància tenen les reflexions al voltant de la incorporació de la creativitat a l'aula. Doneu si no una mirada a la proposta de Lilian extreta del seu llibre

L'ensenyament creatiu s'orienta cap a l'assoliment dels objectius identificats com a rellevants al temps que afavoreix el desenvolupament d'habilitats de pensament que condueixen cap a aprenentatges significatius i capaços de generear nous significats, associaons, idees i transformacions per part de l'estudiant. Un ensenyament creatiu per tant no requereix activitats adicionals els divendres de 12 a 14 hores per estimular la creativitat. La concevem com una forma de coordinar les activitats a l'aula que subjau a totes les que realitzen els estudiants i els professors al llarg del currículum.

Per a aconseguir els objectius plantejats és indispensable partir de la creativitat del professor, el rol del qual és el d'un facilitador que genera escenaris d'aprenentatge desafiant, estimulant, que desperta la curiositat, l'interés, la motivació de l'estudiant i la seua capacitat per a generar noves significacions i vinculacions. Les diferències per tant entre un a. acumulatiu (enciclopedista) i un a. generador serien les següents:

APRENENTATGE ACUMULATIU: uniformitat de respostes, judicis estereotipats, escasa inicitiva, curiositat esgotada, motivació tèbia.

APRENENTATGE GENERADOR: diferents idees, distintes maneres de fer, multitud d'interessos i necessitats, entusiasme per les activitats.