dimecres, de juny 26, 2013

La pell del meu barri

“Pinta el teu barri i pintaràs el món”
Tolstoi

Ací us presentem el treball que hem fet amb l’alumnat de l’IES Isabel de Villena (València) titolat “LA PELL DEL MEU BARRI”. El projecte forma part i és només una de les pràctiques, en breu us presentarem les altres, del curs que alguns professors de l’IES Isabel de Villena hem realitzat enguany al voltant de la didàctica del les TIC i els multimèdia.  Es tractava de reflexionar sobre les possibilitats didàctiques dels documentals a l’aula com a suport pedagògic i/o com a creació audiovisual. Per a realitzar aquest minidocumental les consignes donades a l’alumnat eren molt senzilles:
  1. Recuperem la memòria col·lectiva a partir d’anècdotes, històries curioses o personatges singulars del nostre barri.
  2. Entrenem-nos a narrar-les des de l’emoció (hemisferi dret) i posem de relleu les possibilitats evocadores que tenen les anècdotes i les “històries de vida” a l'hora de captivar l'atenció dels oients.
  3. Rastregem físicament els carrers, racons i places del barri per tal d’ubicar les nostres històries o trobar-ne de noves. Es tracta de "trobar la bellesa en cada bri de cosa" com deia el poeta.
  4. Reflexionem sobre el concepte de societat plural que desitgem a partir de les metàfores socials següents: el “mosàic" romà o millor trencadís on cada part individualitzada constitueix un tot gestàltic que el millora, el “mandala” com treball en col·laboració per a la millora col·lectiva per a prendre consciència de la nostra missió en aquesta vida i per fi  el “pachwork“ que arreplega els valors de les metàfores socials anteriors i afegeix les idees de sostenibilitat, creació i reciclatge.
  5. Analitzem com des de la comprensió d’allò local arribarem a allò global. Idea que es pot aplicar a tots els aspectes de la nostra vida des de l'àmbit sociolingüístic (voler aprendre anglés i altres llengües estrangeres no és incompatible amb l'estima i el domini de les nostres llengües vernacles); sociocultural (valorar els espectacles internacionals de qualsevol art no es pot fer en detriment de les creacions dels artistes locals); etc.
NOTA: aquest minidocumental és una idea d’Antoni Navarro (professor de Valencià i Dramatització-teatre) i de J. Miquel Lillo (professor de Valencià i Audiovisuals) que pretén ser un primer pas per tal desenvolupar un projecte de visibilització cultural dels nostres barris més enllà dels tòpics mariners o de les postals costumistes. Per a fer un seguiment de les activitats culturals de l'IES Isabel de Villena (València) entreu a VILLENA SOLIDARIO.