dilluns, de març 03, 2014

Pràctiques informals d'aprenentatge al #MOOCafe

En la formació contínua del professorat és molt important la creació de comunitats virtuals d'aprenentatge que ens permetran intercanviar "bones pràctiques" a partir de les xarxes socials.  De fet, fa anys que hi participe en diverses plataformes educatives relacionades amb els temes que m'interessen en tant que docent de llengües, literatura i dramatització-teatre:
  • En un principi sóc professor de "Valencià: llengua i literatura" i per això participe en l'associació UN ENTRE TANTS.
  • En segon lloc, he participat amb una certa freqüència en l'associació NOVADORS que estan particularment interessats en l'aplicació de les tecnologies a l'educació i comptem amb un equip infatigable de voluntaris animats pel carisma de Jordi Adell i altres experts en tecnologies.
  • A més, he creat, participe i dinamitze l'ESCOLA D'ESPECTADORS  que és un espai de trobada entre creadors de l'escena (actors, músics, ballarins, etc.) i docents des d'on difondre la importància de la incorporació de l'art a l'ensenyament.


En aquest curs #eduPLEmooc a més estic descobrint noves formes per a desenvolupar estratègies d'aprenentatge informal com són els  #MOOCafe i el Hangout. Em sembla molt interessant la idea del #MOOCAFE encara que no he pogut assistir a la trobada que s'ha fet en la meua ciutat València. Però pense que posar cara i relació personal a les interaccions virtuals pot ser un estímul a la col·laboració entre docents. A més serveix per a conéixer-nos aquells docents que apostem per les tecnologies i l’ús de les xarxes socials per  estimular noves formes d'aprenentage. 

En aquesta ocasió he optat per la segona opció que era una trobada virtual que, encara que ha segut un poc dificultosa pels problemes de connexió amb les maquines (obrir el canal de YOUTUBE, comprovar que realment funciona en els micròfons i tota les molèsties que suposa d’inversió de tiems), ha valgut la pena. Amb tot m'interessa aportar la meua opinió respecte als avantatges pedagògics d'aquesta comunicació en xarxa que em semblen optimes. De fet jo les he utilitzat en classe més modestament, amb l’eina SKYPE per a comunicar en una escola de LATINOAMÉRICA que pertany a una ONG amb la que el meu centre hi col·labora.

L'activitat consistia en presentar-se per mitjà d'un PÓSTER explicant com organitzem el nostre temps lliure, com ens relacionem amb la família i amb els amics. Per torn, el portantveu de cada grup anava explicant les seues idees i al final ralitzàrem un debat. Aporte aquest exemple per a recordar que allò  important és la comunicació i que de vegades els instruments tecnològics no acaben d'ajudar perquè no tot el món té la paciència i les habilitats de posar en marxa les tecnologies per a aconseguir allò que ens proposem,  que no és una altra cosa que conéixer l’opinió dels altres sobre determinat tema i compartir-la en les xarxes.