divendres, de febrer 23, 2007

Teatre, educació i joves

El Festival VEO està tocant a la seua fi i, malgrat els molts peròs que li podríem treure(irregularitat en la qualitat dels espectacles internacionals seleccionats, falta d'un procés de maduració en algunes propostes locals, etc.), pensem que s'han convertit en un bon reflex de la inquietud dels nostres joves per la innovació artística. Es parla, fins i tot, d'un públic "veo": joves de menys de 20 i tants, amb experiències en viatges europeus, i expectants de noves estètiques. Per a mi personalment hi ha moltes coses, i ho dic amb franquesa, que són una pressa de pèl. Us imagineu un espectacle on dues xiques es passen 45' minuts preparant una torrades de pa en tomaca fent sorolls amplificats de ganivets, focs i cullerots. Però com en la resta d'art contemporani intente entendre que aquestes són formes, vies o manifestacions dels joves per explicar-se ells ara i ací. I si encara m'asalten més dubtes, em torne a llegir els consells que Kapuscinski donava als col·legues que no entenien als joves:

Escuchar a los jóvenes y prestarles atención, renunciar a toda posición de poder, admitir que uno ya se encuentra en el bando de los derrotados. Si nos encontramos frente a una nueva consciencia y a nuevas actitudes que niegan valor y autoridad a la experiencia de los mayores, es necesario que entendamos que eso tiene un sentido y unas razones. Y que estas razones vencerán de todas formas. Es necesario que entendamos que los jóvenes nos escucharan solo con la condición de que nosotros les escuchemos a ellos y de que sean ellos los que nos inviten a hablar. La clave de todo esto está en el interés recíproco. Si no nos damos cuenta de esto, los jóvenes seguirán venciendo, porque el futuro es de ellos y los más viejos seguirán siendo prisioneros de su propia ceguera. Vivimos en un mundo en constante y rapidísima transformación y no se puede seguir pensando y sintiendo como si nada hubiera cambiado. Los cambios hay que reconocerlos y aceptarlos, si se quiere, en consonancia, ser aceptado. Y para ser aceptado hay que aceptar a los demás, en especial a aquellos que representan las nuevas tendencias. Hablo naturalmente de lo mejor de las nuevas generaciones, porque, como siempre, las nuevas generaciones están integradas por personas diferentes. Pero lo mejor, en la actualidad, es fantástico: los jóvenes están mejor informados, son mucho más inteligentes, más capaces de expresarse, más ágiles y maduros, intelectualmente, que quienes los han precedido. Lo digo sin ideología, es una pura y simple constatación. Por lo demás, tomemos como ejemplo mi país: en otra época no había ni forma ni tiempo de desarrollarse uno mismo, no había televisión, no había libertad para viajar, no había contacto con el resto del mundo, no se sabía que existieran otras culturas, no existía la información. Hoy en día, los mejores de entre los jóvenes saben muchas más cosas que nosotros, por eso yo prefiero ser humilde y modesto antes que decir: soy más viejo, por tanto, sé más que tu”. R. Kapuscinski (historiador i periodista)

Amb tot, a nosaltres ens agradaria que, en aquest intent de respondre a les inquietuds dels joves, es comptara més amb els instituts públics de la ciutat de València. Sí, que es considerara la possibiltat de portar alguns espectacles als centres escolars per tal de desenvolupar la dimensió educativa de l'art. No és una idea forasenyada logísticament i podríem comprovar com, en poc temps, aquests espectacles tipus "La torera", "Froe, froe", "El teatro de los sentidos" "Merteuil" o els mòbils -accions teatrals als carrers-, anaven educant la sensibilitat dels joves i el seu nivell d'exigència i compromís.

Us queda una oportunitat de veure i conéixer in situ alguns espectacles i el públic tipus en la presentació que es farà demà dissabte dia 24 a les 17.00 hores a la Plaça de la Mare de Déu.