dijous, d’octubre 04, 2007

Competència digital

"Aprén a veure la televió, consulta la programació"

Aquest famós eslogan educatiu de l'època de la Pilar Miró, encara que validíssim, ja és història. Eren temps on als que ens interessava la didàctica de les llengües activa parlàvem d'alfabetització visual. Es tractava de preparar els alumnes para saber llegir els missatges subliminals com a defensa del consumidor front al bombardeig publicitari.


Avui, la pantalla de la televisió ha de competir amb altres 5 pantalles (ordinador, mòvil, PDA, TV, vídeoconsola) i la capacitat de simultanejar-les dels joves. Quantes pantalles ets capaç de controlar al mateix temps?, preguntaven en una enquesta de la UOC sobre els canvis socials que estan produint les TIC.

Uns amics preocupats per la inclusió del món real a les aules em passen l'enllaç d'una experiència educativa interessant: "Connecta l'aula amb la Ràdio i la TV". Fa mesos que en les tertúlies amb els amics (molts d'ells ensenyants, però no tots) ix el tema de les pràctiques televisives. He de confesar-vos que passe molt més temps davant de l'ordinador que mirant la televisió i que per seguir informat de novetats recòrrec a la xarxa. Doncs pense que aquesta idea de Edu3.cat (es nota la mà i els saber fer del portal educatiu edu365.cat) ha sabut conjuntar la necessitat d'alfabetització visual amb les eines d'internet per plantejar el nou repte que seria la competència digital (i sinó veure que diu la LOE al respecte).