divendres, de març 02, 2012

Aprendre a motivar, aquesta és la qüestió

L'educació consisteix a fer desitjar allò que és desitjable
Platón

Us he de confesar que em preocupa l'educació com a docent pel plaer que proporciona esbrinar els secrets de la motivació que faça dels alumnes unes persones humanes agraïdes, sense necessitat que passen 10 anys per a adonar-se'n de que la nostra preocupació era pel seu bé. Doneu si no una mirada als eslógans i reflexions dels alumnes en aquests dies de reflexió forçosa en enfrontar-se amb el destrellat de la violència policial.

Com a assessor perquè és just compartir amb altres docents les "bones pràctiques" que anem  descobrint des d'aquesta posició privilegiada (quants i què bons docents tenim el plaer de trobar als cursos de formació contínua).

Però sobretot em preocupa perquè m'agradaria com a tio i mentor dels fills dels meus amics,  perquè com a tal voldria que els meus nebots, els fills dels amics i clar els meus alumnes apreciaren idees i realitzaren activitats que són imprescindibles per al seu progrés encara que a ells de moment no els interessen. Que com es fa això? Doncs doneu una mirada a aquest video:

Fem servir el vídeo per reinventar l'educació


Per a descobrir com s'aconseguix la motivació pel desig d'aprenentatge i coneixement José Antonio Marina ha escrit el llibre "Los secretos de la motivación", el grup de teatre valencià El Pont Flotant ha creat l'espectacle de creació col·lectiva "Algunes persones bones" i Salman Khan de TEDproject ha fet el vídeo que acabeu de veure.

Per la meua banda, m'he posat a buscar vídeos per a organitzar la tutorització dels meus nebots a distància com diu Salman Khan (no hi ha res més molest que un familiar inquirint: què ho entens  o no?) i ací van algunes coses que he descobert:

  1. La història amb vídeos musicals.
  2. Les matemàtiques amb vídeos.
  3. Los Wikipedia y la cumbia filosófica, la cumbia gramatical, la cumbia matemàtica, la cumbia geogràfica.