divendres, de novembre 01, 2013

Teatre per al canvi: teatre en l'educació


“L’Art es troba en la cosa; l’Estètica, en el subjecte i en la seua mirada.” 
Augusto Boal, Estètica de l’Oprimit
II JORNADES DE TEATRE EN L'EDUCACIÓ "Teatre aplicat: teatre als Museus"
Per a mi serà un plaer presentar en el marc d'aquestes jornades el projecte "Otros escenarios para el teatro" coordinat per Tomás Motos que consisteix en un llibre de paper i quatre llibres digitals. Jo m'he encarregat de "Teatro para el cambio: Teatro en la educación". Pense que és un bon moment per retrobar-nos i continuar lluitant perquè una altra educació és possible.

OrganitzaCEFIRE de ValènciaPostgrau de Teatre en l’Educació de la Universitat de València.
INSCRIPCIÓ: CEFIRE DE VALÈNCIA:
RESUM El Teatre Museu és una modalitat del Teatre Aplicat. Implica als visitants dels museus en activitats dramàtiques per millorar la seua experiència durant l’estada al museu. Recorre als jocs i simulacions teatrals amb fins educatius, informatius i d'entreteniment. En general, aquesta tasca és realitzada per actors professionals, que representen un personatge -o personatges- tot utilitzant la narrativa dramàtica. El TM es refereix tant a la representació teatral d'una obra als museus com a la utilització de qualsevol de les múltiples tècniques dramàtiques. Dins d'aquesta varietat s'inclouen contacontes, representacions de 'història vivent', presentacions musicals, dramatitzacions, titelles i activitats d'expressió corporal. 
Partint de la idea central que es pot fer teatre, fins i tot al teatre i que tothom pot fer teatre, fins i tot els actors -com ens va ensenyar Boal- i tot acceptant la premissa de que el teatre pot ser un instrument per al canvi, el que s'entén per Teatre Aplicat s'organitza en quatre grans àmbits: teatre en l'educació formal; teatre social per a la participació i l'empoderament tant dels individus com de les comunitats; teatre entès com curació, dramateràpia, teatre en la formació dins de l'empresa, per a l'aprenentatge i per a la millora professional. El que anomenem Teatre Museu entraria dins del segon àmbit.
Sabem que el coneixement no es transmet sinó que es crea col·lectivament, per això volem compartir els nostres coneixements amb tots els assistents posant el focus en la trobada i la interacció entre el professionals dels museus, el teatre i l’educació. No és màgia, és intel·ligència dramàtica. Els dies 8 i 9 són una bona oportunitat per descobrir-ho. Us esperem en les Jornades de Teatre als museus.

Divendres 8 de novembre de 2013

Lloc: saló d’actes del MuVIM
17:30 h. Recepció i inscripció a les Jornades de Teatre en l’Educació: “Teatre aplicat: Teatre als Museus”.
ACCIÓ:  porteu un objecte que per a vosaltres  tinga un valor evocador i que desitjaríeu compartir. Activitats de networking coordinades per Domingo Ferrandis i Pilar Ortega en col·laboració amb els alumnes del “Postgrau de Teatre en l’Educació”.
18:00 h. Conferència per Helena Minuesa (Responsable del Servei Educatiu del Museu de Sant Cugat). “El teatre als museus. Noves aportacions en Didàctica del Patrimoni.”
19:30 h. Intercanvi d'experiències didàctiques sobre art en l'educació formal i no formal, sobre la figura del mediador cultural com a instrument per a l’educació de la mirada i sobre la interacció entre institucions per a la formació estètica dels usuaris de la cultura. Per a les comunicacions utilitzarem el format de Petxakutxa. Coordinació: Antoni Navarro (seguiu el debat a les xarxes socials).

Dissabte 9 de novembre 2013

Horari: De 09:30 a 17:30 hores
De 9:30 a 10:00 recepció i activitats de networking coordinades per Domingo Ferrandis i Pilar Ortega del “Postgrau de Teatre en l’Educació”.
De 10:00 a 11:30 hores. Conferència: “Teatre aplicat: teatre als museus” Per Tomás Motos.

De 12:00 a 14:30 hores. TALLERS:

1. Dramatúrgia amb els objectes museístics, per Clara Pérez i Paula Jardón.
2. Projectes de dramatització als museus, per Koldobika Vio, Domingo Ferrandis i Martha Katsaridou.
3. Devising Art als museus. Tècniques d’Art de Creació per a activitats als museus, perFernando Bercebal.
4. Com motivar els joves amb projectes artístics multimèdia, per “Pez en el agua” (Mariola Ponce i Christian Feijoo).
5. Teatre social per a dinamitzar un barri, per Anna Gascón i Lucía Arce.
6. Teatre, educació i museus: fonts d’inspiració per a formar ciutadans creatius, per Jose Miguel Lázaro i Iñaki Garate.
7. La maleta viatgera de teatre: un recurs per a les aules en secundària, per Maria Josep Guisado i Rafa Palomares (Teatro de lo Inestable).
De 14:30 a 16:30 hores. Dinar al bar "La terrassa del MuVIM" i als bars de la zona.
De 16:30 a 18:00 hores al MuVIM
Conferència-espectacle a càrrec del col·lectiu de la Sala Espacio Inestable: El acontecimiento. espacios de resistencia”. Creació de Rafa Palomares et altri.

 OBJECTIUS

 - Reflexionar sobre les noves possibilitats que ofereix a la societat el teatre aplicat des de la perspectiva del museu com a centre generador de cultura.
- Descobrir les modalitats concretes del teatre aplicat en l’àmbit del teatre als museus per a l’educació estètica dels espectadors i dels usuaris de la cultura.
- Establir formes de col·laboració entre entitats que utilitzen el teatre com servei educatiu: museus, companyies teatrals, centres de formació permanent, formació del professorat,  etc.
- Debatre sobre la importància de l’educació de la mirada en el currículum escolar.

CONTINGUTS

- Anàlisi de la modalitat del teatre aplicat “teatre als museus” i la seua utilització en la innovació educativa.
- Estratègies, metodologies i eines del teatre aplicat per a la dinamització dels museus.
- Principis del teatre aplicat per a la “formació al llarg de tota la vida” per mitjà de l’art i la creativitat.
- Fórmules de gestió transversal i de dinamització de projectes artístics en àmbits de l’educació formal i no formal.

Cap comentari: