El vertader i últim sentit de les classes de llengües, teatre i literatura hauria de ser comunicar-nos, gaudir i crear amb els llenguatges.
dimarts, d’octubre 31, 2006
Grup de treball d'edublogers
El grup de treball dels edublogers ha començat a treballar de valent. Des d'ací volem agrair el suport i les reflexions de Felipe Zayas, Ana Ovando i Vicent Campos. Tres pilar sobre els que ens recolzarem sovint per tal d'orientar la nostra recerca.
Aquelles persones que vulguen fer un seguiment d'allò que aquest grup d'investigació on line està portant a cap només té que entrar al grup de google "Blogs & BEERS". I si voleu introduir-vos a tot el món de la web 2.0 us recomanem vindre al taller d'Ana Ovando a les VII Jornades d'Animació Lectora del CEFIRE.
divendres, d’octubre 27, 2006
To click, or not to click...
To click, or not to clik... that is the question!
La cita de Shakespeare que aquests dies li serveix a Quino el creador de Mafalda per publicitat el software que regala el diari El País em recorda el debat que tenim el grup de treball "Blogs & B.E.E.R.S.". Anem a la brava preguntant-nos com si les TIC poden servir realment per a "motivar el nostre alumnat" (quintaessència i pedra filosofal de tot professor que vulga sobreviure al nostre sistema educatiu). I se m'acudeix que a partir d'aquesta frase puc relaciona les tres activitats que m'han ocupat aquest trimestre de manera intensa, a saber:
- En primer lloc, el grup de treball "Blogs & B.E.E.R.S." que poc a poc descobrim com "un bon click" (és a dir un bon hipervincle) ens pot resoldre tota una comunicació. I si no mireu la plataforma google per a profes ací>>>
- En segon lloc, la màgia de les frases de Shakespeare com aquesta o l'altra "You know, what you know" ("Saps el que saps") de l'Otel·lo, ens recorda una activitat magnífica per a les VII Jornades d'Animació Lectora que consisteix a recrear frases literàries famoses i treure'n l'entrellat. S'accepten apostes.
- I en últim lloc, les frases de Shakespeare serveixen per interrogar el món perquè el bardo anglés recrea tots els matissos de l'ànima humana que és el subjecte d'estudi del grup de teatre en l'educació.
En definitiva CLICKEU, hipervinculeu i recordeu:
"No es pot aturar UNA IDEA el temps de la qual ha arribat"
dimecres, d’octubre 25, 2006
Testament mural de Vicent Andrés Estellés
A partir títols del poemari "Llibre de meravelles" de Vicent Andrés Estellés hem fet aquest passe de diapositives. Si passeu la maneta per damunt de les diapos obtindreu el títol del poema. L'activitat d'introducció a la poesia d'Estellés amb els alumnes és molt senzill: fer primer un visionat i proposar-los després un joc d'associacions TEXT-IMATGE.
Si voleu conéixer altres possibilitats didàctiques sobre la figura del nostre poeta contemporani més important entreu ací>>>
dimarts, d’octubre 24, 2006
Grup de treball Blogs & B.E.E.R.S.
Gràcies a tots i a totes per l'esforç.
BLOGS & B.E.E.R.S. | |
Ver archivos en groups.google.com |
dilluns, d’octubre 23, 2006
Web educativa 2.0
Comprenem la por que tenen els pares i les mares a "internet" perquè és molt similar a la que desenvolupàrem front a la televisió i el vídeo en el seu moment.
Ara bé, la part de web educativa 2.0 que volem tractar a les VII Jornades d'Animació Lectora va precissament de com preprarar el nostre alumnat per defensar-se en aquest món digital en el qual ells ja han nascut i crescut. Als joves d'ara se'ls anomena "nadius digitals" i en convivència amb les TIC han desevolupat noves formes d'associació de coneixements més pròxima als hipervincles que al coneixement enciclopèdic.
D'aquesta i moltes altres qüestions ens parlarà la professora Ana OVANDO, dinamitzadora de molts projectes realionats amb la cultura clàssica i la web educativa.
divendres, d’octubre 20, 2006
Equip de directores de Sagunt
Coordinats per la inspectora Maria Mira i per Paloma Silla, encarregada d'atenció a la diversitat del CEFIRE de Sagunt, l'altre dia l'equip de directors i directores de Sagunt decidiren crear un Seminari d'Animació Lectora a la Comarca Camp de Morvedre. Els objectius són els següents:
- Establir un FÓRUM de DEBAT permanent sobre A. L. amb totes aquelles persones que busquen solucions reals i viables per al seu centre, la biblioteca escolar o per a la seua aula.
- Desenvolupar un programa de FORMACIÓ e-learning que permeta al professorat interessat iniciar-se en els usos i pràctiques de la web com a eina col·laborativa per a l'A. L.
- Crear un espai virtual on presentar les BONES PRÀCTIQUES i les millors troballes sobre A. L. inventades per grups de professors i equips de centre.
Si voleu veure en profunditat la programació de les Jornades ací>>>
dijous, d’octubre 19, 2006
Contacontes per a l'A. L.
Llegir fent contorsions és una cosa, i una altra és contar contes fent malabars, i totes dues semblen molt senzilles per a la vasca Ane Miren (va llegir a la Casa de Joan Fuster durant el Festival de Mim de Sueca) i per Oswaldo Pai de Saragossa.
Ara bé, hi ha una cosa que a tothom li sembla molt difícil per molt que aquests xics facen fàcil el seu ofici d'unir el circ i la literatura. Em referisc a la nostra tasca d'animació a la lectura. Com es fa açò? On s'aprén? Quines metodologies són més adequades a cada edat? Quan i on és el millor moment per a realitzar-la? Qui la pot i l'ha de portar a cap: els pares, els mestres, els animadors, els...?
Al llarg d'aquestes 7 Jornades d'A. L. al CEFIRE de Sagunt hem intentat donar resposta a aquests interrogants i a altres que cadascú s'anava fent. Domingo Chinchilla, Eugenia Manzanera, Llorenç, Pep i Canto, Carles Cano, Tim i Casilda, Ivana Michlig, Estrella Ortiz, Josemari Carrere, Carolina Rueda... i enguany Oswaldo Pai són alguns dels contacontes que des de la seua experiència de creadors de la narració oral ens han ajudat a entendre aquest art de la seducció amb la paraula.
Aquest serà el taller d'Oswaldo PAI el dia 8 que ens parlarà dels recursos de la creativitat per a la narració oral i que acabarà amb una contada general per a tot el públic que hi vulga assistir a les 19.30 hores al Saló d'Actes del Centre Cívic de Sagunt-
Port.
Sinopsis del taller: El taller es una serie de propuestas creativas para encontrar elementos lúdicos en el cuento. Buscamos jugar con las palabras. Por medio del juego aumentamos la implicación del oyente en la historia. Utilizaremos métodos de creatividad para trabajar con pensamiento divergente y convergente y llegar así al acto creativo.
dimecres, d’octubre 18, 2006
Encontes a Altea
Hi havia una vegada fa molts i molts anys, quan els animals parlaven i les persones callaven, un poble a la voreta la mar que moltes històries tenia per contar... Aquesta tardor torna el festival ENCONTES a la vila d’Altea. Durant uns dies, narradors vinguts de les més variades precedències, s’encarregaran de convertir el nostre poble en la vila dels contes. Podrem gaudir amb tota mena de contes, rondalles, llegendes, faules, històries que aniran directament de la boca dels contacontes a les orelles dels oïdors, tal i com es feia antigament.
El Festival ENCONTES és com una illa d’oralitat en un món dominat per la imatge. És una proposta per a contribuir a la recuperació de l’art mil·lenari de contar contes. En aquesta 3ª edició del Festival tornarem a treure els contes als carrers, a les places, per apropar-los a la gent. El Festival ENCONTES és com una illa d’oralitat en un món dominat per la imatge. Es una proposta per a contribuir a la recuperació de l’art mil.lenari de contar contes.
El Festival ENCONTES es possible gràcies al suport i patrocini de l’AJUNTAMENT D’ALTEA I LA REGIDORIA DE CULTURA I EDUCACIÓ, i amb la col·laboració de CAIXALTEA. L’event estarà organitzat per la gent d’AKTES Teatre, sota la coordinació i direcció de Blai Senabre i Ribes, contacontes i actor.
Gràcies a la bona acollida del públic, enguany hem afegit -ens diuen els organitzadors- un dia més, així doncs les activitats que es faran durant els dies 18, 19, 20, 21 i 22 d’octubre de 2006 són:
- Contes a les places. Són sessions de contes que es faran a les places d’Altea per narradors professionals i dirigides a públic familiar.
- Contes per als col.legis. Sessions de contes infantils realitzades per als col.legis d’Altea. Els xiquets aniran a la plaça de l’Aigua per escoltar contes.
- Paraules de nit. Sessions de contes que es faran a les 12 de la nit dirigides als més noctàmbuls.
- Contes a les residències d’avis. Sessions de contes que es faran a les residències d’avis d’Altea per apropar la narració oral a aquells grups que per les seues característiques especials, no poden o no solen acudir als espais de narració.
- Café, copa i conte. A l’hora del café, res millor que acompanyar-lo d’una copa de contes. En la cafeteria l’Alteana durem a terme aquesta tertúlia contística. Amb la presència dels narradors, parlarem del món del conte, dels contacontes i de tot allò que l’envolta.
A més a més, també farem la presentació del llibre “Contes amb tinta blava” de Ferran Bataller, amb la presència de l’autor. Històries del meu poble. En l’auditori del passeig Sant Pere contarem històries, anècdotes o llegendes d’Altea i els voltants, intentant que els propis alteans s’animen a contar-nos aquelles vivències, reals o imaginàries, que són part de la memòria popular. Veure programació ací>>>
I mig món diu que sí i l’altre mig diu que no, i aneu a saber qui té la raó, i si els contes us han agradat doneu-los per ben escoltats.dimarts, d’octubre 17, 2006
Cinema i aprenentatge
Volem agrair a Vicent Campos i a Quaderns Digitals la seua tasca durant anys en favor de l'ús de les TIC a l'aula i els ànims i la paciència que sempre té amb la gent que s'inicia. D'entre totes les mostres volem seleccionar aquesta pàgina sobre Cinema i història, cliqueu ací>>> per donar una mirada i difongueu-la entre els vostres companys d'història (tal vegada potser l'inici d'una col·laboració amb l'àrea de llengües).
dilluns, d’octubre 16, 2006
Pàgina d'animació lectora
Per a l'ocasió hem preparat una pàgina Web d'animació lectora, que ens servirà com base de treball per al Seminari d'A. L. amb els centres de la zona, des de la qual intentarem mostrar com utilitzar tots els recursos de la web 2.0 per convertir tots aquests recursos multimèdia en instruments per a l'animació lectora. Alguns d'ells seran motiu d'anàlisi a les VII Jornades d'A. L.
Esperem la vostra opinió i suggeriments.
dimecres, d’octubre 11, 2006
Música popular per a l'animació lectora
Ara us volem parlar del grup TRENCACLOSQUES-RodamonsTeatre que és un col·lectiu de músics d'Alboraia (l'Horta Sud) amb formació teatral i especialitzats en la recuperació de rondalles, el costumari i les llegendes populars valencianes. Amb aquest material literari creen temes musicals nous sota la base de l'anomenada música d'arrel sense oblidar els aspectes teatrals, és a dir, la posada en escena d'aquestes cançons i la interacció amb el públic concret de cada actuació. Un luxe, xe!
Els Trencaclosques estan actuant per tot arreu amb molt d'èxit de públic i els podeu escoltar sovint als programes de música d'arrel com el de TREBEDE d'Iñaqui Peña (Radio 3) o "Sonidos del Planeta Azul" de Paco Valiente (Ràdio del Politècnic). A més, aquest pont -13, 14, i 15 d'octubre- actuaran aquest cap de setmana a la Llotja de música urbana de Vila-real.
Volem aprofitar l'avinentesa per proposar-vos una nova secció d'oferta cultural al nostre blog. Pensem que els profes de llengua i literatura hem d'estar atents a tota mena de manifestació cultural, siga quina siga la seua via d'expressió (musical, teatral, dansa, audiovisual, escultura, filosòfica... i fins i tot literària), per tal de transmetre al nostre alumnat aquest interés per mitjà de la nostra actitud. "Fes el que jo faig i no el que jo dic".
Així doncs, comencem amb aquesta la programació de la superfira de la Vila-real acabadeta d'estrenar i una referència a LA LLUM que és un portal dedicat a la nostra música amb un estil fresc, nou, dinàmic, independent i amb un bon coneixement de la web col·laborativa. Ja ens direu!!!
dimarts, d’octubre 10, 2006
Com heu celebrat el 9 d'octubre?
Si us doneu una volta pel Planeta dels blogs de primària de Sagunt veureu com treballen els nostres companys de primària. Alguns han celebrat el nostre dia 9 d'octubre s'una manera molt particular com el CP Baladre que ha realitzat una proposta de treball per projectes coeducativa titulat "On eren les dones el 9 d'octubre de 1238", altres com CP Sant Pere han organitzat visites a centres històrics.
divendres, d’octubre 06, 2006
Susana Fortés a les jornades d'animació lectora
Susana Fortés ens acaba de confirmar que el 7 de novembre podrà estar amb nosaltres a les VII Jornades d'Animació Lectora del CEFIRE de Sagunt per fer una conferència sobre cinema, còmics i literatura. Li volem agrair l'esforç i des d'ací també ens agradaria que els professors i professores assistents a les Jornades conegueren millor el treball que aquesta profe d'història està fent per difondre el plaer per la literatura.
Susana és autora de diverses novel·les d'èxit com són El amante albanés, Querido Colto Maltés, Fronteras de arena, Las cenizas de la Bounty, Tiernos y traidores, etc. A més, també ha format part del jurat del Festival Internacional de cine de Valladolid, i actualment escriu a El País, així com en revistes especialitzades en cinema i literatura.
Mentre arriba el dia d'escoltar-la a les jornades, us recomanem alguns articles seus de El País (escriviu "Susana Fortés" al buscador i tindreu tots els seus articles) com són El verbo, Música, i Corazón per posar només tres exemples del mestratge d'aquesta profe-escriptora en la construcció de metàfores, per fer-nos sentir emocions a ritme de conte curt, que es presenten a manera de columnes periodístiques.
NOTA: Durant les Jornades comentarem quin ha estat el vostre favorit.
dijous, d’octubre 05, 2006
Blogfessors
Vull recordar als profes de llengües "v..." que l'encontre d'edublogers del dia 24 d'octubre està obert a tots i a totes els que voleu iniciar-vos en la web educativa. I per tal d'ajudar a perdre les pors dels que comencen us adjunte aquest mapa conceptual "Herramientas para escribir y crear un blog educativo" que ha elaborat Felipe Zayas per a un curs que està donant al CEFIRE de València.
Alguns i algunes ja han confirmat la seua assistència, només hi faltes tu:
- Felipe Zayas
- Ana Ovando
- Amadeu Sanz
- Gianpiero Pellegi
- Begonya Mezquita
- Carmen i Mònica del CP Baladre
- Juanvi Santa Isabel
- Angustias Iglesias
- Xelo Gómez (virtual)
- Paloma Silla
- Antonio Solano
- Andrés Herreras
- Maria José
- Eva González
- Vicent Campos i els Quaderns Digitals
- Cristina Manfreda (virtual col·laboradora)
- Giuliana Mitidieri (EOI Sagunt)
- Pepe Meneu
- Anna Gascón
- Sergio Mestre
- Juan Carlos Palmero
- Merxe Gràcia
- Giovanna Tonzanu
- Neus Palomero
- Pilar Puerto
- Maria Josep Soriano
- Maite Villanueva
- ... tu?
NOTA: la comarca s'hi ha sumat a la proposta. Mireu els blogs en xarxa del CEFIRE de Sagunt.
dimecres, d’octubre 04, 2006
Web col·laborativa de clàssiques per als profes de llengües
Alerta profes de llengües!!!
Açò d'estar rodejat de profes de clàssiques farà de nosaltres unes persones lliures, cultes i plenes de felicitat. El flamant assessor de clàssiques del nostre CEFIRE Juanvi Santa Isabel, que seguix l'estel·la de Conxa Pont i Anna Ovando em suggereix aquesta idea per presentar-vos el portal que acaben de crear els clàssics de tot l'estat espanyol, en el més pur estil col·laboratiu, que es titula CHIRON.
La idea consisteix a saber que els centaures eren éssers cultes i un d'ells el "centaure Chiron", especialment amable, va ser el mestre d'Aquiles. I és precisament aquesta la metàfora que els de clàssiques ens suggereixen: la "diligència" de la web col·laborativa Chiron és una eina que els profes de llengües com a bons centaures intel·ligents, savis i de bon caràcter no podem deixar de consultar.
Agafaeu l'empresa amb calma que el camí és llarg i la càrrega sense desperdici.
dimarts, d’octubre 03, 2006
Anar al teatre
- En primer lloc, quan és una mare que ens demana recomanacions per al seu fill (si és important portar als nostres fills al teatre també ho és per als alumnes) hem de preguntar-nos per les pràctiques d'assitència a espectacles del xiquet. Passa com en l'animació lectora, quan més gran és l'experiència del receptor, més possibilitats tenim de que entenga i li agrade l'obra a la qual el portem.
- En segon lloc, i no menys imporant, cal distingir entre el teatre per a joves (adolescents madurs i entrant en la joventut) del destinat a xiquets (preadolescents i amb mentalitat encara infantil). No és en absolut el mateix: mentre que en un cas el podem seduir amb cert recursos imaginatius, als joves a més els hem de portar a una obra que supose un repte per al seu esperit rebel. Que parle d'ell, és a dir que tracte els seus problemes adolescents de lluita per l'adaptació al món o qualsevol altre repte.
- En tercer lloc, existeixen guies, tallers, orientacions que serviran per preparar els nostres alumnes a la recepció teatral. Hi ha en projecte una ESCOLA DELS ESPECTADORS que treballaria en aquesta línia.
- En últim lloc, cal pensar que el teatre com tota experiència viscuda en 1ra persona tindrà una influència directa en l'imaginari dels nostres joves i en la funció de l'art en les seues vides. Si és bona se'n recordarà positivament tota la vida (i voldrà repetir l'experiència -vg. cita-) i si és roïna també, se'n recordarà. Per això, pensem que com en l'experiència amorosa cal seleccionar molt bé la 1ra vegada i triar una obra que nosaltres hem vist prèviament i sabem que val la pena.
Bé, si després d'aquestes reflexions prèvies i una vegada estudiada en profunditat la cartellera decidiu portar els vostres alumnes al teatre ací teniu lloc on podeu trobar informació:
- AVEC Associació Valenciana d'Expressió i Comunicació
- Maria Minaya: coordinadora de Grups i activitats del TEM (Teatre El Musical).
- Pàgina de Teatres de la Generalitat (una de les millors gestionades amb tota mena d'informació sobre grups, actors i directors).
- Coordinadora de Sales Alternatives de l'Estat Espanyol.
- Postgrau Teatre en la Educació de l'U.V.
NOTA: per als que es queixen dels preus, recordeu que totes les obres de Teatres estan a mig preu comprades per internet.
dilluns, d’octubre 02, 2006
Reunió d'edubloggers
Us recomanem espiar, analitzar, copiar idees dels blogs dels companys i anar adoptant ja la filosofia copyleft (en lloc de copyright) que ens permetrà compartir al voltant d'una cervesa solucions i recórrer camins que altres ja han fet.
S'accepten idees per organitzar la trobada:
- Una primera part on per parelles ens ensenyem coses en funció de les necessitats personals.
- Un parell d'exposicions breus però intenses d'algun voluntari que vulga iniciar-nos en algun dels recursos d'interés per als assistents.
- Una pluja d'idees final de recursos breus però efectius.
- ...
S'accepten propostes. Tal vegada les podríeu comentar als vostres blogs?
Recordeu el seminari és obert i no és tant important tenir un gran nivell de navegació com la voluntat d'aprendre les possibilitats educacives de la web.
NOTA: Per la meua banda m'agradaria contar-vos les possibilitats del google page creator. Amb ell he configurat un projecte de teatre i és molt senzill. Us pose de moment aquesta web però estic dissenyat altres amb la mateixa eina i és realment fàcil i pràctic. Algú m'ha comentat fins i tot que aquesta serà la manera de presentar tota mena de treballs en un futur inmediat.
diumenge, d’octubre 01, 2006
Literatura contra ignorància
Cuando llega el otoño, millones y millones de mariposas inician su largo viaje hacia el sur, desde las tierras frías de la América del Norte.
Un río fluye, entonces, a lo largo del cielo: el suave oleaje, olas de alas, va dejando, a su paso, un esplendor de color naranja en las alturas. Las mariposas vuelan sobre montañas y praderas y playas y ciudades y desiertos.
Pesan poco más que el aire. Durante los cuatro mil quilómetros de travesía, unas cuantas caen volteadas por el cansancio, los vientos o las lluvias; pero las muchas que resisten aterrizan, por fin, en los bosques del centro de México.
Allí descubren ese reino jamás visto, que desde lejos las llamaba.
Para volar han nacido: para volar este vuelo. Después, regresan a casa. Y allá en el norte, mueren.
Al año siguiente, cuando llega el otoño, millones y millones de mariposas inician su largo viaje…